Méthodologie pour l'épreuve de compréhension écrite du bac
Dear all,
I found some useful article on the Internet revolving around how to better one's odds at doing good when taking your written comprehension exam, that's why I decided to share it with you below, hoping it will be of great help.
La compréhension écrite
Adopter une démarche rigoureuse et organisée de lecture vous permettra d’apporter des réponses claires et précises aux questions qui vous seront posées.Méthodologie
1- Lisez attentivement le texte dans sa totalité sans vous arrêter sur les mots inconnus. Cette première lecture doit vous permettre de :- dégager le thème principal du texte
- identifier la nature, la source, l’auteur et la date du texte
- répondre aux questions Qui ?, Quoi ?, Où ?, Quand ?, Comment ?, Pourquoi ?
2- Lisez les exercices afin d’orienter votre seconde lecture du texte. Il peut être utile de prêter attention au(x) sujet(s) d’expression écrite afin de définir la portée générale du texte.
3- Lisez une deuxième fois le texte de façon plus active en repérant :
- les mots de liaison, la ponctuation qui vous permettront d’en déterminer la structure
- les mots-clés qui vous permettront d’une part, de dégager les idées directrices du texte et d’autre part, de répondre aux questions. Ce repérage pourra aussi être utile pour l’exercice de rédaction
- les mots permettant de dégager le point de vue de l’auteur (adverbes, adjectifs, verbes de sentiments…)
4- Devant un mot inconnu qui vous semble important, aidez-vous du contexte pour en trouver le sens et/ou « décortiquez-le » afin de retrouver une racine que vous connaissez. Les questions qui vous sont posées peuvent également vous aider dans cette démarche.
5- Rédigez vos réponses aux questions dans un anglais correct et personnel, sans faire de paraphrase. N’oubliez pas de mettre les citations entre guillemets ni de les repérer à l’aide des numéros de lignes.
6- Enfin, vérifiez que vous avez répondu à toutes les questions et relisez vos réponses.
Questions les plus courantes
What kind of text is it ? ==> De quel type de texte s’agit-il ?
What type of narrative is it ? ==> A quelle personne est écrit ce texte ?
Who is the narrator ? ==> Qui est le narrateur ?
Name the characters involved in this scene. ==> Nommez les personnages impliqués dans cette scène.
What are the relationships between the main characters ? ==> Quelles relations existe-t-il entre les personnages principaux ?
Choose the best title(s)./Find a title for this extract. ==> Choisissez le(s) meilleur(s) titre(s)./Trouvez un titre à cet extrait.
Show that….Quote from the text. ==> Montrez que….Citez le texte.
Find information in the text to fill in the gaps/that shows… ==> Relevez des informations dans le texte pour compléter les blancs/qui montrent…
Find a key sentence/word that shows… ==> Relevez une phrase/un mot clé qui montre que…
What/Who do the following nouns/pronouns/adjectives refer to ? ==> A quoi/qui font référence les noms/pronoms/adjectifs Suivants ?
What may have happened before/may happen after ? ==> Qu’a-t-il pu se passer avant? Que pourrait-il se passer après ?
In your own words, explain… ==> Avec vos propres mots, expliquez…
Found on https://www.letudiant.fr/boite-a-docs/document/la-comprehension-ecrite-0905.html
Rosie the Riveter

This is the first document of the unit "Women". It's an iconic illustration entitled "Rosie the Riveter".
Have you ever seen it?
You may not know what a rivet is. Here's the definition according to the Oxford English Dictionary:
"A rivet is a short metal pin or bolt for holding together two plates of metal, its headless end being beaten out or pressed down when in place."
So what is it ?
a) b) c)
201-216: BRING YOUR USB STICKS on Tuesday, 15th May
Nota Bene: 201-216 students are the only pupils concerned.
Please do bring your USB sticks on Tuesday 15th May so that I can give you all the exhibits and forensic Mrs SCIUTO's videoreports in order that you'll be able to fill in the investigation file.
I take advantage of this article to post once again the link to access the documents, for it seemed to work for some other pupils:
https://drive.google.com/drive/folders/1Gm8mHxYg_yfVuWxrvkEF1QF5ZUeL4BmF?usp=sharing
Whodunnit ? Who killed Kirk Bucket ? Texts and Voicemails
Hello dear 201-216 students,
As many of many didn't manage to open the link to get access to the various information which might help you crack the case, I decided to post all the exhibits directly on the blog. Let's start with the texts and the voicemails you can find below:
text_messages_recovered_from_phone.docx
BACCALAUREAT - Official Wheel of Notions
Here below you will find attached the official Wheel of Notions we are going to use on the day of your English oral exam.
Break a leg everyone !
V for Vendetta - The storyline
ONLY THE PUPILS FROM 201 & 216 ARE CONCERNED BY THIS ARTICLE.
Here below you will find the storyline (that is to say the plot of a film, the beginning of its story) of the film we are going to watch together at l'Arcel in Corbeil-Essonnes, namely V for Vendetta, so that you get prepared to watch this great feature film.
" Set against the futuristic landscape of totalitarian Britain, V For Vendetta tells the story of a mild-mannered young woman named Evey who is rescued from a life-and-death situation by a masked vigilante known only as "V." Incomparably charismatic and ferociously skilled in the art of combat and deception, V ignites a revolution when he detonates two London landmarks and takes over the government-controlled airwaves, urging his fellow citizens to rise up against tyranny and oppression. As Evey uncovers the truth about V's mysterious background, she also discovers the truth about herself - and emerges as his unlikely ally in the culmination of his plot to bring freedom and justice back to a society fraught with cruelty and corruption."
Synopsis found on https://www.imdb.com
Wheel of Notions
Hello to all of you,
As I'm sure you're working hard on your presentations and the learning of all the knowledge acquired in class, I decided to let you spin the "Wheel of Notions" you can see below. You know, on the day of the exam, you will have to pick one of the notions randomly (either SEATS AND FORMS OF POWER or IDEA OF PROGRESS or MYTHS AND HEROES/SPACES AND EXCHANGES***). The system is quite the same here... You spin the wheel and you prepare your presentation on your notion. Don't forget to time your presentation to check whether it lasts about five minutes (not one second more !)
As Master Yoda would say, "May the force be with you, little Padawan(s)!"
***Even if here the wheel displays four choices of notions, don't forget that on D-Day you will have the choice working either on MYTHS AND HEROES or SPACES AND EXCHANGES, were you to draw the paper with those two notions.
Planning épreuves orales
Bonjour à tous,
Comme promis je vous poste ci-joint le document Passages_oraux_bac_2018.docx tel qu'il m'a été envoyé il y a quelques semaines. Je ne peux vous assurer qu'il s'agit de la version officielle, mais quoi qu'il en soit, vous devriez recevoir dans les jours à venir une convocation officielle.
Le tableau affiche vos LV1 et LV2, le jour de vos passages, les salles d'examens ainsi que quatre horaires pour chacune de vos épreuves.
Voici à quoi ces horaires correspondent:
- le premier: heure de convocation
- le deuxième : heure du début de la préparation (10 minutes avant le passage à l'oral)
- le troisième : heure du passage à l'oral
- le quatrième: heure de fin de l'épreuve.
Pourriez-vous, s'il vous plaît, communiquer l'information à ceux qui, vous pensez ne consulteront ni le blog ni leurs boîtes mails ?
Bonnes révisions à tous !
Bend It Like Beckham - Homework - Perform the argument between Jess and her mother
The instruction is quite easy: pair up with a classmate. Watch the video again WITHOUT THE SOUND and imagine the argument between Jess and her mother (to be found below in another article) before performing it in front of the class on Friday 11th May (day on which you must hand in the investigation file of your Whodunnit investigation by the way). The scene must last 3 minutes at least.
Get ready.... Action !