oct.31
Oppenheimer and the Manhattan Project
dans la catégorie AMC
Axe : Innovation scientifique et responsabilité (terminale)
Axe : Science et technique, promesses et défis (AMC)
Descriptif de l’axe proposé dans le programme du cycle terminal :
Quelles réponses chaque aire géographique étudiée apporte-t-elle aux bouleversements technologiques et scientifiques actuels ? Le progrès scientifique est à l’origine d’avancées très positives pour l’humanité, mais donne également lieu à de nombreuses interrogations sur certains effets […]. La prise de conscience des dangers éventuels liés à ces innovations scientifiques nourrit une réflexion sur l’éthique du progrès dans une aire culturelle donnée.
Descriptif de l’axe proposé dans le programme AMC :
… replacer les innovations dans leur contexte en croisant les regards (des scientifiques, des politiques, des médias, etc.) qui sont portés sur elles, cela permet d’interroger de manière critique leur pertinence, leur efficacité, et leurs éventuels impacts (directs ou indirects, à court et à long terme).
Ì Oppenheimer: an American hero?
Objectifs linguistiques grammaticaux : expression de la conséquence, le passif. lexicaux : lexique lié à la guerre, concession. phonologiques : accent de mot, accent de phrase dans la prise de parole. |
|
|
|
Objectif pragmatique Entraînement à la compréhension orale, être capable de synthétiser des informations. Objectif culturel Repères chronologiques (histoire du 20ème siècle), guerre froide et Mccarthysme. |
Step 1: warming up (speaking)
Look at the film poster as well as the cover of the biography the film is based on and react.
(speaking tools : opinion, hypotheses)
Step 2: listening
Go to Edpuzzle, watch the video and answer the questions.
Ohhonir amc
https://edpuzzle.com/join/ohhonir
ibipeib tg12
https://edpuzzle.com/join/ibipeib
- Make a list of 20 key words
- Use these key words to sum up the video
More listening : interview of the authors of Oppenheimer’s biography
American Prometheus, the Triumph & Tragedy of J. Robert Oppenheimer
source https://www.npr.org/2005/05/11/4648060/oppenheimer-american-prometheus
Group 1 : listen to the interview, focus on the main information
- Oppenheimer’s personality
- His childhood
- Studies
- The 3 historical periods mentioned
Group 2 : the bomb, causes and consequences
Group 3 : now focus on the 3 following points :
- Oppenheimer’s reaction to the use of the bomb
- Why is he compared to Prometheus ?
- What was his punishment ?
Group 4 : why can Oppenheimer’s attitude be defined as ambivalent ?
Now, share your findings by going online and filling in the padlet
https://padlet.com/florenceclaudemeyeres/oppenheimer-tg12-wt4i6fku28c92el6
https://padlet.com/florenceclaudemeyeres/oppenheimer-amc-wtd1glsxw7bgn9ix
Step 3: Reading & speaking
- Read the article published in National Geographic which you have been assigned, answer the questions and get ready to share your findings. [document attached]
The following video is an interview of Oppenheimer reflecting on the use of the bomb : watch, listen carefully and react.
- final project :
On the occasion of the release of Christopher Nolan’s Oppenheimer, you are going to write an article for the school journal about his life, achievements and his ambivalent personality expressing at the end, your own opinion about this important figure and the use of the bomb. [250 words minimum]
Ü use the key words, the passive voice.
Ü opinion